Når sociale medier gør en forskel

De fleste folk i webverdenen kender historierne om hvordan sociale medier har været medvirkende til regimers fald og andre monumentale begivenheder. Det er historier, som kan beskrive det potentiale der implicit ligger i de sociale medier. Men når man som rådgiver er ude hos kunder og bliver spurgt til egne konkrete resultater – så bliver der ofte stille. Det er voldsomt nemt at forklare potentialerne, men langt sværere med de virkelig resultater. Først og fremmest fordi mange har svært med at opsætte konkrete og målbare succeskriterier, men også fordi sociale medier i des natur simpelthen er svært målbare. For hvordan styrer og måler man det, der kun er en succes når er der ud af kontrol? Det fik jeg afprøvet i ganske konkret form i den forløbne uge.

Animeret af et opråb fra en lokal forretningsdrivende søsatte jeg onsdag aften en indsamling, der havde til formål at indsamle 24.431 kr hen over 3 hverdage. Ejeren af det lokale antikvariat i Blågårdsgade var kommet bagud med moms og SKAT stod parat i kulissen for at dreje nøglen om og lukke butikken. Da jeg styrer hjemmesiden blågårdsgade.dk valgte jeg den som udgangspunkt for indsamlingen, men med ekstremt fokus på Facebook og i mindre grad Twitter. Sjældent har jeg set noget gå stærkere. På under 48 timer fik vi indsamlet det fulde beløb, og lidt til.

Artiklen på blågårdsgade.dk er blevet delt over 500 gange via Facebook og på Twitter har de første 50 mennesker delt historien videre. Løbende har jeg holdt de mange der følger Blågårdsgade’s side på Facebook orienteret om indsamlingen – hvilket har betyder et enormt antal kommentarer inde på siden. Alt i alt kan jeg på bagkant konkludere, at det lykkedes mig at animere en viral bølge som gav et konkret og brugbart resultatet. Forretningen er reddet og kan leve videre. Et dejligt konkret resultat, at skrive på cv’et.

Omkring 90 mennesker valgte at donere penge, og jeg må indrømme at jeg stadig ikke helt fatter det. Det gør mig virkelig glad, at flere havde det som mig -  en forretning kan sagtens være fremragende, selvom den ikke er rentabel. Nogle gange skal succes nemlig måles lidt mindre konkret. Tak for støtten til alle.

Omtale

Èn kommentar

  1. Pingback: Dét kæmper jeg for … | Ask Hybel

Skriv en kommentar