askhybel™

Forrige år besluttede jeg mig for at gøre min faglighed mere synlig, da jeg havde observeret andre have stor succes med en eller anden form for online selv-branding. Omdrejningspunktet blev denne blog (omkring 100 daglige besøgende), men valgte i høj grad også at inddrage de social-media platforme der var til rådighed. Alle platforme der har forskellige kvaliteter og derfor bør benyttes forskelligt. Nedenfor har jeg prøvet at samle de platforme hvor min faglighed kommer til udtryk online, netop nu. For med undtagelse af denne blog, så skifter jeg løbende til de platforme der er oppe i tiden. Udover selv-branding, så handler det om at gøre erfaringer, hvilket i sidste ende gerne skulle komme vores kunder på arbejdet til gode.

At kunne rådgive om brug af sociale medier, er ikke noget man blot kan læse sig til. Det handler i høj fra om at gøre sig egne erfaringer og lære hvad der fungerer hvor – og hvorfor.

Facebook – følges af 253
På Facebook har jeg selvfølgelig en privat profil, men da jeg ikke vil belemre mine bekendte med bunker af faglige updates, har jeg oprettet en side til formålet. Det betyder, at alle der er interesserede i at følge mine webtanker via Facebook kan gøre det, som man følger enhver anden side. Det specielle ved Facebook er, at det er en platform der rammer bredt. Det betyder at dem der følger mig der, ikke nødvendigvis er tekniske first movers. Indtil videre følges jeg derinde af 50/50 bekendte og ubekendte, og det er den platform der absolut pusher flest brugere videre til denne blog. På siden har mine statusbeskeder i snit 60.000 views om måneden – det er et uhyggeligt højt tal og er helt unikt. Hvis du vil lære lidt om hvordan det kan lade sig gøre når så “få” følger, så læs eventuelt denne teknisk nørdede artikel fra Mikael Lemberg. Facebook har i den grad magten over masserne.

Twitter – følges af 640
På Twitter følges jeg af omkring 150 mennesker jeg kender fra den virkelige verden, mens resten af digitale bekendtskaber. De fleste af de digitale bekendtskaber er web/kommunikationsfolk fra Danmark, der derfor har mere eller mindre direkte interesse i mit websnak. Når jeg pusher indlæg her fra bloggen, konverterer det dog sjældent til en masse besøg. En enkelt status forsvinder hurtigt i Twitter-strømmen. Twitter er derfor ikke interessant som push-medie. Tilgengæld er Twitter ekstremt interessant i forhold der handler om input på tekniske problemstillinger. Twitter er derfor oplagt til al form for crowdsourcing, og jeg bruger det dagligt som sådan. Twitter fungerer som en form for kollektiv hjerne.

Linkedin – har 533 bekendte
På Linkedin har man ikke followers, men bekendtskaber. For mit vedkommende betyder det, at alle tilknyttede her er mennesker jeg har arbejdet med på den ene eller anden måde. Jeg har i gennemsnit 2-3 besøgende på min profil om dagen, hvorfor et opdateret CV og en række gode anbefalinger har central betydning. Jeg benytter ikke selv brandpages eller statusbeskeder aktivt derinde, da min erfaring er, at få benytter LinkedIn med det formål at blive fagligt inspireret. Jeg benytter derfor udelukkende Linkedin som et udvidet CRM-system, hvor jeg kan finde folk – og folk kan finde mig.

Google+ – følges af 583
Google+ er absolut det sted hvor antallet af followers hurtigst fløj i vejret efter lanceringen i sommer. Platformen benytter jeg meget lig min side på Facebook, men generelt mangler der aktivitet. Der er en meget lille kerne af aktive brugere på nuværende tidspunkt. Dog har platformen den fordel, at mange af de kommentarer jeg får derigennem er fra mennesker jeg ikke er tilknyttet andetsteds. Google + åbnede op for brandpages for et par uger siden, men jeg mangler endnu at få erfaring med det setup. Alle der følger mig på Google + er web/kommunikations-folk, så har ikke haft brug for at skabe et separat fagligt rum som tilfældet har været på Facebook.

Kforum – følges af 64
Kforum er et nichénetværk, hvor jeg mest af alt benytter min profil til at kunne deltage i diskussioner på diverse artikler. Hvis jeg altså ikke selv skriver dem. Platformen har en seriøsitet over sig, der gør at alt foregår langsommere. Her er det ikke profilerne der er i centrum, men artiklerne. Fokus er videndeling på et seriøst og semiakademisk plan. Kforum er den optimale platform til de mere strategiske artikler, for her læser beslutningstagerne med. Men et hurtigt pushmedie er det absolut ikke.

Med chance for at gentage mig selv fra min artikel på Kforum, så er der én ting der gælder når vi taler selv-promovering; hold op med at tælle followers, og fokusér på indhold. Og sørg for at dit indhold adskiller sig på de forskellige platforme. Hvis du formår at skabe godt og fokuseret indhold, så er der god mulighed for at du er ved at skabe dig en online profil som folk lægger mærke til.

Og vigtigst, husk at centrum for dine aktiviteter skal være et sted hvor du har magten. I mit tilfælde askhybel.dk, som jeg selvfølgelig selv ejer. At lægge alle sine æg en kurv man ikke selv ejer kan være farligt.

Èn kommentar

  1. Pingback: Online vs Offline | Ask Hybel

Skriv en kommentar