684og1

Onsdag d. 29 maj indrykkede Dansk Folkeparti en helsidesannonce i to danske dagblade, hvor de offentliggjorde navnene på 685 mennesker – børn, unge og voksne – under overskriften: ”Èn på listen er til fare for Danmarks sikkerhed. Nu bliver han dansker…”. En mistænkeliggørelse af samtlige personer på listen, hvilket i min optik er en usmagelig tilgang til mennesker. Mennesker der har opfyldt alle krav til netop at blive danske statsborgere. Dagen efter annoncerne havde været i avisen samlede vi derfor – med Rasmus Viemose i spidsen – en gruppe af mennesker, for hvem det ikke var nok blot at se stilsigende til. Et koncept blev diskuteret, planlagt og sat i værk. Vi ville indsamle 685 personer, der med navns nævnelse ville byde de nye danskere velkommen i en modannonce i flere af de større danske aviser.

Holdet bag modannoncen var nøje udvalgt og med mange forskellige kompetencer – et krav hvis man vil arbejde hurtigt og agilt. Konceptmagere, designere, skrivere, kodere og digitale hubs var del af holdet, som bestod af;

  • Nicolas Thomsen, kreativ direktør hos Shape
  • Mathias Buus, stifter af ge.tt
  • Ole Guldmann, selvstændig art director
  • Mikael Lemberg, direktør hos Komfo
  • Hans Christian Viemose, selvstændig rådgiver
  • Emilie Schram, designer
  • Tobias Baunbæk, direktør hos ge.tt
  • Morten Münster, partner hos Bro Kommunikation
  • Rasmus Viemose, direktør hos Shape
  • og undertegnede.

Holdet mødtes ikke fysisk, men blev samlet en sen nattetime i en gruppe på Facebook. Herfra foregik al kommunikation den næste uges tid, som projektet strakte sig over. Første opgave var, at få oprettet et simpelt website hvor det skulle være muligt at deltage ved at donere 50 kr og ens navn til annoncerne. Websitet var oppe inden for 24 timer på 684og1.dk og blev lanceret samtidigt med, at vi fik en historie om projektet på forsiden af Politiken. Det resulterede i omkring 25.000 unikke besøgende den første dag – og mere end 685 registrerede deltagere. Derfor blev der opsat nye mål og vi besluttede at ville indsamle navne og penge i én uge. At vi nåede vores første mål på under 24 timer var overraskende, for vi vidste at de fleste besøg ville ske via mobil, som hverken website eller betaling var optimeret til.

Udover en hjemmeside, så fik vi oprettet en side på Facebook til yderligere kommunikation. Hvor vi løbende holdt de mange interesserede underrettet om processen, ligesom vi tog folks kommentarer til os. Siden endte med små 10.000 likes og et ugentlig reach på 350.000. Og ja, vi brugte betalt annoncering på Facebook til at bringe vores budskab længere ud. Budskabet kom da også så bredt ud, at vi på tredjedagen blev inviteret i TV på DR2 til en debat med Pia Kjærsgaard. Og vi endte derfor selvfølgelig ogsåforsiden af Ekstrabladet, hvorfor nye udfordringer opstod. Vi blev pludselig overfaldet af såkaldte trolls - og uden en egentlig kommunikationsstrategi, blev det væsentligt løbende at drøfte vores tilgang til disse udfordringer. Dette foregik via vores lukkede gruppe på Facebook. Et fantastisk eksempel på, at nok giver det mening at have nedskrevet en kommunikationsstrategi, men den bedste strategi udtænkes i nu’et – især når vi taler om kommunikation på sociale medier. En kommunikationsstrategi skal ikke være et dødt dokument, men snarere et målrettet – og digital organiseret – beredskab, der kan støtte op om ens kommunikationstiltag. Det har noget at gøre med tempo og input, men mere om det en anden gang.

Efter en vellykket uge havde vi små 3000 bidrag og dermed indsamlet over 100.000 kr. Et svimlede beløb, som gav adgang til helsidesannoncer i tre af landets største aviser – Berlingske, Politiken og JP. Heldigvis endte de fleste penge ikke hos de store mediehuse, men hos Dansk Flygtningehjælp. For aviserne var i den grad samarbejdsvillige og gav os gode priser. En smuk gestus.

Alt i alt en vellykket kampagne, som jeg er stolt af at have været med til at udføre sammen med fantastiske mennesker. For selvom jeg normalt ikke bruger meget tid på at beskæftige mig med politik, og i særdeleshed Dansk Folkeparti, så er der bare nogle gange hvor nok er nok. Dette var en af de gange.

Èn kommentar

  1. Lise-Lotte Sundahl

    Fantastisk eksempel på hvordan sociale medier kan bruges til at gøre verden et bedre sted. Og ja- strategien former sig efterhånden som tingene, men det kræver stadig indsigt og hjerte og dygtighed at styre et projekt så flot i havn. Det gør mig stolt af at være dansk at i tog så flot til genmæle. Tillykke og tak!

Skriv en kommentar